Riksförbundet för särskild begåvnings prioriteringar för Sverige

Antagen av RFSBs riksstyrelse november 2025

Sverige har länge talat om en skola för alla. Men för de barn och unga som lär sig snabbare, tänker djupare och känner starkare än sina jämnåriga, blir skolan ofta något helt annat än en plats för utveckling – den blir en plats där de lär sig vänta, hålla tillbaka och anpassa sig.

De särskilt begåvade barnen finns i alla klassrum, i alla kommuner och i alla socioekonomiska grupper. Ändå är deras behov ofta osynliga. När deras potential inte möts med rätt stöd och utmaning förlorar vi inte bara en individ – vi förlorar framtida innovation, kreativitet och ledarskap.

Skollagen lovar alla barn en undervisning som stimulerar och utvecklar dem efter deras förmåga. Men i praktiken saknas strukturer, kompetens och ansvar för att det löftet ska hållas. Resultatet är barn som tappar lusten att lära, som blir hemmasittare, som mår dåligt – för att vi inte förstod att även den som lär snabbt behöver stöd.

Vi vill stärka rättigheterna, lyfta kompetensen och säkra stimulansen – tre nycklar för att skapa en skola där även särskilt begåvade barn får växa, må bra och bidra. Först då kan vi på riktigt säga att vi har en skola för alla.

Ladda ner manifestet som PDF (utskriftsbar version)