Från 2:a juli 2024 får grundskolerektorer besluta att en elev får läsa en eller flera gymnasieämnen som betygsätts på löpande arbete. Det ska alltså inte längre vara nödvändigt att likvärdigheten begränsas med att familjen måste betala för prövning, som dessutom brukar ske vid ett enskilt tillfälle och därför är svårt att få ihop om eleven har behov att gå snabbare fram i flera ämnen. Undervisningen i gymnasieämnen får vid behov ske via fjärrundervisning och/eller på entreprenad genom en annan huvudman.

Även om det ser frivilligt ur från skolans sida så besvarar beslutets förarbete till sist den fråga många ställt sig om hur långt skolans skyldighet sträcker sig vad gäller att ge “ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling”. I promemoria och proposition framgår nämligen att “rektorn har ett särskilt ansvar för att eleverna får möjlighet att studera på en högre nivå”.

Det kan även nämnas att spetsutbildningar nu görs permanenta, enligt ytterligare beslut i riksdagen.

Dagens beslut är såklart glädjande får oss i RFSB och är den största förbättring som riksdagen har beslutat om för särskilt begåvade barn sedan vårt bildande 2018. Vi har hållit oss framme och gjort oss delaktiga under hela processens femåriga gång, med start i januariavtalets regeringsuppdrag till Skolverket 2019 och från samrådsmöte till remissvar.

Längs vägen har vi varit hos både Skolverket och skolministern och berättat om hur detta är en bra och välkommen början, men att det också behövs mycket mer. Nu kämpar vi vidare mot nya mål! Förhoppningsvis med ditt stöd som medlem.