Utan rätt glasögon missförstår skolan signalerna. Snabb förståelse kallas ”otålighet”, följdfrågor blir ”ifrågasättande” och ständig repetition ersätter verklig utmaning. Eleverna lär sig att hålla tillbaka, sänker sin nivå för att passa in och mår allt sämre. För de som också har NPF blir missförstånden dubbla – begåvningen skymtas inte och stödet träffar fel. När undervisningen inte differentieras kvävs nyfikenheten och potential går förlorad.
När kompetensen lyfts i hela kedjan förändras vardagen. Personal känner igen tecken tidigt, kan kartlägga och nivåanpassa undervisningen, variera tempo och ge fördjupning som planeras. Rektorer vågar organisera för nivå och utvecklingstakt, elevhälsan arbetar förebyggande. Då slipper vårdnadshavare vara projektledare och kan fokusera på att vara förälder. Förmåga möts med höga, hållbara förväntningar och elevernas lust att lära får syre.
Det är så vi slutar kväva våra barn.
RFSB ser behov av:
Obligatoriskt inom utbildningen – Kunskap om särskild begåvning och arbetssätt behöver ingå i utbildning till lärare, rektorer, elevhälsa med flera
Nationellt kompetenscenter – sprid kunskap och beprövad erfarenhet till fler t.ex. via en skolmyndighet
En ansvarig per skola och per huvudman – bygg in kompetensen i organisationen och säkerställ fortbildning genom en ansvarig på rätt plats
Nationell kunskapssatsning – höj lägstanivån i skolsverige




