Trots att skollagen tydligt säger att elever som når målen med lätthet ska ges ledning och stimulans för att nå längre, saknas det i praktiken garantier för särskilt begåvade elever. De har ingen rätt till acceleration, berikning eller åtgärdsprogram och det saknas konsekvenser för skolor och huvudmän när skollagen inte uppfylls. Beslut drar ut på tiden, insatser blir godtyckliga – barnens skolgång blir personberoende och kräver tur för att träffa rätt pedagog. Det kostar: oro, uttråkning, frånvaro och psykisk ohälsa.
När rättigheterna stärks blir vägen tydlig och snabb. Eleven möts på sin nivå i rätt tempo, undervisningen planeras och prioriteras. Rektorer och lärare har kompetens och mandat att agera, elevhälsan följer upp och vårdnadshavare slipper vara projektledare. Skolan tar ansvaret, inte barnet. Då växer motivation, närvaro och välmående.
Det är så vi slutar svika våra barn.
RFSB ser behov av:
Rätt till rätt årskurs – Skyldighet att bereda plats i högre årskurs oavsett ålder
Stimulans- och utvecklingsplan – Krav på motsvarande åtgärdsprogram för den som inte når sin potential
Anmälningsrätt – Att kunna få sin sak prövad, säkerställ en prövandeinstans när skolor inte uppfyller skollagen




