Här är ett exempel på en enkel checklista som en lärare kan använda i klassrummet för att enklare kunna identifiera och hitta de särskilt begåvade eleverna.
Sätt ett kryss om eleven ofta visar följande egenskaper:
- Lär sig nya saker mycket snabbt och behöver få repetitioner.
- Använder ett rikt och avancerat språk för sin ålder.
- Ställer djupa, komplexa eller filosofiska frågor.
- Är mycket nyfiken och vill veta varför och hur saker fungerar.
- Kommer på kreativa eller ovanliga lösningar på problem.
- Kan koncentrera sig intensivt på ämnen som intresserar hen.
- Arbetar självständigt och söker själv nya utmaningar.
- Uppvisar stort rättvisepatos och starka känslomässiga reaktioner.
- Visar tecken på rastlöshet, tristess eller bristande motivation vid enkla uppgifter.
- Föredrar att arbeta med äldre elever eller vuxna snarare än jämnåriga.
Tolkning:
- Om många punkter är ikryssade kan det vara motiverat att göra en djupare kartläggning av elevens behov och styrkor.
- Kom ihåg att särskild begåvning kan uttrycka sig på många olika sätt och ibland vara “maskerad” av t.ex. omotivation eller anpassning till klassens nivå.