Riksförbundet för Särskild Begåvning (RFSB) arbetar för att särskilt begåvade barns och ungas behov ska uppmärksammas, förstås och tillgodoses i skolan. Särskild begåvning handlar inte om att “kunna mer”, utan om att lära snabbare, tänka annorlunda och behöva mer komplex stimulans för att trivas och utvecklas. Dessa elever utgör enligt skolverket 5 % av befolkningen, men kan även beskrivas som den som återkommande överraskar – många får aldrig det stöd de behöver.

RFSB vill lyfta tre avgörande områden:

Rättslösa

Trots att skollagen tydligt säger att elever som når målen med lätthet ska ges ledning och stimulans att nå längre så saknas det i praktiken garantier för särskilt begåvade elever. De har ingen rätt till acceleration, fördjupning eller motsvarande åtgärdsprogram. Skolinspektionen har visat att svenska skolor sällan arbetar systematiskt med frågan och ges inte heller incitament att göra det. Resultatet blir ofta uttråkning, psykisk ohälsa, ökad skolfrånvaro och i vissa fall feldiagnostisering. Många elever döljer sin förmåga för att passa in.

RFSB ser behov av:

  • Rätt till uppflytt – Skyldighet för kommunen att bereda plats i högre årskurs för den elev som behöver det
  • Utmaningsgaranti – Krav på motsvarande åtgärdsprogram för de som borde kunna utvecklas mer
  • Anmälningsrätt – Att kunna få sin sak prövad, även som enskild elev och efter skolbyte

Kompetenslyft

Kunskap om särskild begåvning ingår i mycket liten utsträckning i lärar- och rektorsutbildningar. Få skolor har en uttalad strategi för att identifiera och stödja särbegåvade elever. Det behövs ett nationellt kompetenslyft för skolpersonal, huvudmän och fler specialiserade resurspersoner.

RFSB ser behov av:

  • Del av lärarutbildningar – Kunskap om särskild begåvning och arbetssätt behöver ingå i lärarutbildningarna, rektorsutbildningarna med flera
  • Kunskap hos huvudmännen – politiker och tjänstepersoner i Sveriges kommuner liksom hos fristående skolor behöver utbildas om särskild begåvning

Allas rätt till en stimulerande skola

Särskilt begåvade elever behöver komplexa utmaningar, högre tempo och fördjupning – annars stagnerar de. Särbegåvade elever finns överallt – i alla grupper, oavsett kön, bakgrund eller funktionsvariationer. Alla har rätt att bli sedda för sin potential.

RFSB vill se följande:

  • Tidigt upptäckt – Identifiering sker tidigt och systematiskt via BVC, förskola och skola för att ge rätt kunskap för rätt stöd
  • Särskild stimulans – En skolkultur där det är lika självklart att utveckla de särskilt begåvade som att stödja de med svårigheter
  • Stimulansskola – Ibland räcker inte förutsättningarna i den ordinarie skolan då behövs en egen skolform för de med högst förmågor

Läs mer om hur vi bedrivit påverkansarbete

  • Möte med skolministern

    En alla hjärtans dag-dejt med skolminister Lotta Edholm kändes som helt rätt sätt för alla involverade att skicka kärlek till särskilt begåvade barn och föräldrar ute i landet! Ordförande Johan (“CJ”)… Läs mer