Att upptäcka särskilt begåvade elever i klassrummet är en viktig, men ofta komplex uppgift. Begåvning visar sig inte alltid genom höga betyg eller tydliga prestationer. Därför behövs medvetna observationstekniker och rätt verktyg för att fånga upp de elever som kan behöva särskilt stöd och stimulans.
Här presenterar vi beprövade metoder och verktyg som lärare kan använda för att identifiera särskild begåvning i skolmiljön.
Systematiska observationer
Läraren använder särskilda observationsscheman för att regelbundet dokumentera elevernas beteenden, som exempelvis hur de hanterar problemlösning, deltagande i diskussioner eller kreativt tänkande. Den systematiska strukturen hjälper till att upptäcka mönster över tid, inte bara tillfälliga prestationer.
Anekdotiska anteckningar
Genom kortfattade noteringar kan läraren fånga upp spontana händelser som visar på avancerat tänkande, ovanligt djupa frågor eller snabba problemlösningar. Dessa anteckningar blir värdefulla vid senare analyser och samtal om elevens utveckling.
Checklistor
Det finns färdiga checklistor över typiska kännetecken på särskild begåvning. Dessa kan användas löpande i undervisningen för att snabbt identifiera elever som visar ovanliga tankesätt, stark drivkraft eller kreativitet.
Här finns ett exempel att använda.
Elevsamtal
Personliga samtal med elever ger viktig information om hur de tänker, känner och upplever skolarbetet. Frågor om intressen, utmaningar och drömmar kan avslöja mycket som inte alltid syns i klassrumssituationen.
Arbetsprov och projekt
Öppna, kreativa uppgifter och projekt där elever får möjlighet att självständigt utveckla sina idéer kan visa på fördjupat tänkande, originalitet och avancerade förmågor som annars inte alltid kommer fram vid standardiserade tester.
Fler tips för dig som pedagog
-
Konkreta åtgärder i en åtgärdsplan
För att möta särskilda behov hos elever, särskilt de som är särskilt begåvade eller visar stor potential inom vissa områden, kan en individuell åtgärdsplan utformas. Denna plan kan innehålla en rad insatser för att ge eleven rätt nivå av utmaning och stöd. I årskurs 1-5 kan denna åtgärdsplan med fördel vara del av obligatorisk individuell… Läs mer
-
Hur ska jag göra i klassrummet?
Att undervisa en elevgrupp där särskilt begåvade elever ingår innebär både möjligheter och utmaningar. För att alla elever ska få möjlighet att utvecklas behöver undervisningen anpassas – utan att skapa exkludering. Här är en modell för hur man konkret kan arbeta med särskilt begåvade elever, med fokus på pedagogik, inkludering, individanpassning och forskningsbaserade metoder. Pedagogisk… Läs mer
-
Checklista för att upptäcka särskilt begåvade elever
Här är ett exempel på en enkel checklista som en lärare kan använda i klassrummet för att enklare kunna identifiera och hitta de särskilt begåvade eleverna. Sätt ett kryss om eleven ofta visar följande egenskaper: Tolkning: Ladda ner checklistan som PDF Läs mer
-
Observationstekniker i klassrummet
Att upptäcka särskilt begåvade elever i klassrummet är en viktig, men ofta komplex uppgift. Begåvning visar sig inte alltid genom höga betyg eller tydliga prestationer. Därför behövs medvetna observationstekniker och rätt verktyg för att fånga upp de elever som kan behöva särskilt stöd och stimulans. Här presenterar vi beprövade metoder och verktyg som lärare kan… Läs mer
-
Identifiera särskilt begåvade elever
Särskilt begåvade elever finns i varje klassrum. De är ofta lättare att missa än man kan tro – inte för att de saknar förmåga, utan för att deras styrkor ibland döljs bakom rastlöshet, anpassning eller tystnad. För att skapa en inkluderande skola, där alla elever får utvecklas utifrån sina behov, är det viktigt att kunna… Läs mer
-
Vidare läsning
Det finns många bra sidor med relevant läsning för pedagoger och verksamma i skola och förskola. Här följer några exempel som vi gärna delar vidare: Skollagen Vad står det egentligen i skollagen om barn och ungdomar som lätt når kunskapsmålen i skolan? Elever som lätt uppfyller de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som… Läs mer