Särskild begåvning innebär att en individ har en ovanligt hög förmåga inom ett eller flera områden, till exempel logiskt tänkande, språk, matematik, kreativitet eller konstnärligt uttryck.
Det handlar inte bara om att vara ”duktig i skolan”, utan om att tänka och förstå världen på ett sätt som ofta skiljer sig från det normtypiska.
Hur visar sig särskild begåvning?
Barn och unga med särskild begåvning kan t.ex.:
- Lära sig nya saker snabbt och på djupet
- Ställa avancerade, reflekterande frågor
- Visa starkt fokus och engagemang inom särskilda intresseområden
- Tänka kreativt och se lösningar andra inte ser
- Ha ett starkt rättvisetänkande eller känslomässigt djup
Det är viktigt att komma ihåg att särskild begåvning inte alltid syns genom höga skolresultat. Tvärtom kan en elev underprestera om hen inte blir tillräckligt stimulerad eller inte får rätt stöd.
Anna Hass på Glimrande Glimtar har skrivit en bra sammanfattning om 6 olika typer av begåvade barn och de olika beteenden de kan uppvisa. Hon delar upp dem i:
- Framgångsrika
- Utmanande / kreativa
- Osynliga
- Avhoppare / arga
- Dubbelt särskilda
- Självständiga.
Läs gärna om de 6 typerna av begåvade elever och vad de behöver av skolan.
Utmaningar och behov
Många särskilt begåvade barn känner sig missförstådda eller annorlunda. Om deras behov inte tillgodoses kan det leda till frustration, psykisk ohälsa eller social isolering. Därför är det viktigt att skolan har kunskap om särskild begåvning och kan erbjuda en stimulerande lärmiljö.
Skollagen från 2010 säger rakt ut att “elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling“. Läs gärna Staffan Harlings blogg (legitimerad psykolog) om lagstiftarnas resonemang om begåvade elevers rättigheter.
Vad behöver särskilt begåvade elever?
För att utvecklas och må bra behöver dessa elever:
- Intellektuella utmaningar
- Fördjupning och acceleration i undervisningen
- Möjlighet att arbeta med likasinnade
- Trygghet i att få vara sig själva
- Vuxna som ser och förstår deras behov
Att möta särskilt begåvade barn och unga med respekt, nyfikenhet och rätt pedagogiska verktyg är avgörande för deras välmående och utveckling – både i och utanför skolan.
Artiklar om särskild begåvning
Källor och vidare läsning
- Skolverket – Att arbeta med särskilt begåvade elever https://www.skolverket.se
- Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) – Kan ge stöd vid 2E, dvs kombination med t.ex. NPF https://www.spsm.se
- Mensa Sverige – Information om särskild begåvning och hög intelligens hos barn https://mensa.se
- Särbegåvning.se – Samlar länkar till webbplatser med fakta om särskild begåvning särbegåvning.se
- Fil.dr. Linda Silverman, Gifted Development Center – Characteristics of Gifted Learners https://www.gifteddevelopment.com
- SENG (Supporting Emotional Needs of the Gifted) – Resurser om socialt och emotionellt stöd för begåvade barn https://www.sengifted.org
- Nyzeeländska utbildningsdepartementet – Driver en webbplats med riktlinjer och verktyg för skolorna att undervisa de begåvade eleverna.
- Brainchild – Se föreläsningar från konferensen Brainchild om särskild begåvning i skolan.
